Alla har varit med på en riktigt bra workshop någon gång. Massor av energi, oväntade idéer och kollegor som visar sig vara mycket smartare än vad du kanske trodde. Men alla minns också när det inte blev så, och deltagarna såg mest fram emot att äta lunch. Vad är den egentliga skillnaden? Oftast handlar det om få deltagarna på tå, bryta lunken och få alla i rummet att känna att vi skapar tillsammans. 

Bra, relevanta och förberedda övningar är en del av svaret – så här kommer våra 5 bästa övningar för att alla ska minnas din workshop som den allra bästa.

Letar du lokaler till er nästa workshop? Här hittar du våra lokaler i storlekar från 4-200 personer med ljudsystem, whiteboard och allt du behöver för en workshop.

Övningen “Hur kom vi hit egentligen”?

Den här övningen handlar om att ta en tidning (från er bransch) från framtiden (5 år bort brukar vara bra) med ert företag i en titel på förstasidan med ett stort, läskigt, enormt mål för vart ni ska. Rubriken kanske är “Därför blev <vårt bolag> störst inom hållbar mat” eller “Så knäckte <vårt bolag> diabetesgåtan”. Bäst blir såklart övningen om du har gjort en falsk framsida på en branschtidning med datumet 2024. Sedan delas workshopen in i mindre gruppen om 4-5 personer och får mappa ut resan som gjorde att ni tog er till detta mål. Effektivt är att dela upp det i år. Vad hände under år 1, år 2 osv för att ni till slut nådde målet.

Förklara krig mot sanningarna

Ibland kommer nya anställda med de mest briljanta idéer om er verksamhet utan att kunna någonting alls. Varför då? Exakt på grund av det: de vet ingenting alls. Alla bolag har sina inre sanningar, och ibland gör de att ni stannar i utvecklingen och fastnar i gamla vanor. Alltså – gör en gruppövning där alla måste lista 5 interna sanningar om dagens tema.

Det kan vara “ingen att vill prata med en chatt-bot”. Eller “de flesta människor vill äga sin bil”. Det viktigaste är göra denna övning snabbt. Låt varje grupp inte få mer än 5-10 minuter att lista ned detta. Direkt efter, så byter ni sanningar mellan grupperna, och de får 10 minuter på sig att bestrida sanningarna.

Viktigt är att det behöver inte vara “sant” eller ha en väl underbyggd analys – utan det viktigaste är att hitta nya tankebanor för hur er verksamhet ser ut.

Titta närmare på Turbine på Grev Turegatan för workhops med upp till 40 personer. Stor skärm, väggar för post-its och teckningar och perfekt läge mitt i stan. 

Brainstorma…INTE

Konceptet brainstorming utvecklades 1938 av Alex Osbourne, och innebär att generera så många idéer på så kort tid som möjligt. Sedan dess har konceptet missbrukats miljoner gånger i själlösa konferensrum där mål och regler inte har varit klara. Du känner säkert igen att någon ställer sig framme vid tavlan efter övningen och säger “Oj då, vi tänkte nog lite annorlunda än den andra gruppen”. För att brainstormning ska fungera måste du ha glasklara regler och mål. Helt enkelt göra boxen mindre för att kreativiteten ska bli större.

Så, oavsett fråga, tänk på att minska scopet (“Vad gör vi nästa vecka för att lösa detta”), minska tiden för idégenerering till 5 eller 8 minuter. Jobba med ägg-klocka. Förläng aldrig tiden, då lär sig gruppen att de inte behöver vara klara till deadline. Konkretisera uppgiften med hjälp av en kund – tex “Vår kund Alma Graffman står inför exakt det här problemet, hur löser vi det?”.

Med ovan pekpinnar – kör mer brainstorming!

Ta fram er inre Picasso

Detta är inte en övning i sig själv utan snarare ett tips oavsett vilken övning du gör. Be människor att rita i alla övningar du gör. Det kommer att aktivera den högra hjärnhalvan, utlösa en hel del skratt och människor kommer att behöva bjuda på sig själva. Kort sagt: ett enkelt sätt att skapa en miljö för problemlösning och generera bättre idéer.

Vilken hatt är du?

Det här är en variant på perspektivförskjutning och innovationsskapande. Ta ett problem eller en uppgift ni ska lösa, och tänk er in i situationen hur ett annat känt bolag hade gjort. Det måste vara en välkänt och etablerat bolag för att det fungera så bra som möjligt, tex Ryanair, Tesla, IKEA, Amazon eller McDonalds.

Övningen blir alltså att tilldela en grupp (eller person om ni inte är så många)  ett bolag och sedan tänka hur det bolaget hade löst problemet. Exempel: Ert bolag har problem med att kunna onboarda mindre kunder till er produkt eller tjänst. Hur skulle IKEA ha löst detta? Eller Ryanair? Effekten blir som allra bäst om du har förberett lite props som gruppen får ta på sig när de presenterar: IKEA-kepsar, IKEA-post-its, en väska osv.

Det var några tips på workshopövningar från oss. Om du är ute efter ett bra rum, så hittar du här över 60 stycken att välja på från Hornstull, till Stureplan och Kista. Om du har frågor, kan du kan alltid nå oss på info@helio.se, 08 522 232 00 eller på chatt-knappen nere till höger.

 

 

 

More Community News

Call us +46 8 522 232 00 Mailinfo@helio.se