Visste du att produktiviteten hos kunskapsarbetare inte har stigit sedan email introducerades på 90-talet? Vi människor blir allt sämre på att fokusera och får allt fler störningsmoment i vår arbetsdag som gör att vi känner oss produktiva, men egentligen inte får något gjort alls. Arbete har blivit allt mer likställt med kommunikation (möten, samtal, email, slack/IM) och mindre med fokuserat arbete utan avbrott. Något vi behöver allt mer, men blir allt sämre på att utföra.

Vi förväntas bland annat att finnas tillgängliga direkt under arbetsdagen (och även när vi kommer hem), sitter i öppna landskap där vem som helst ”får” störa dig närsomhelst. Ibland fantastiskt när du behöver inspiration & nya idéer – och ibland kan det förstöra en hel dag så att du behöver sitta en kväll och göra det du egentligen skulle göra.

Hur ska man överleva denna moderna kontorsparadox? Här kommer mina 5 bästa tips:

Noise Cancelling-hörlurar

Guds gåva till den moderna kontorsmänniskan. Om du ännu inte har provat, så kan jag rekommendera det till 100%. Du kan helt blocka ut semesterplaner, telefonsamtal eller MorgonZoo på Rix FM som din hjärna annars automatiskt registrerar i bakgrunden. Om du verkligen vill bli helt inne i din egen lilla bubbla, så finns det en fantastiskt tjänst som heter Noisli där du själv kan mixa ditt egen fokus-soundtrack av regn, eld, skog & tåg. Testa själv, det är beroendeframkallande.

Kolla INTE mailen

Kolla inte din mail/slack från arbetsdagen slut fram till 10.30 nästa dag. Galet, eller hur? Många har inte gjort det på 20 år, men testa och se hur mycket du kommer att få gjort innan du kollar mailen första gången och inte istället börjar följa någon annans agenda. Dessutom kommer du ha en lugnare och skönare morgon om du inte kollar mailen/slacken när du vaknar. Det handlar om att du klarar av dagens viktigaste uppgift, innan du börjar springa efter saker som någon annan skickat till din inbox. (Om du verkligen inte kan missa mailen, testa att lägga ett auto-reply med ”jag kommer att kolla mailen 10.30, behöver du nå mig innan dess finns jag på SMS”)

Din telefon är din fiende

Du kanske tror att din telefon är ett bra arbetsverktyg? Det stämmer, men det är också din största tidstjuv och den som avbryter dig hundratals gånger under en arbetsdag med pling, notifieringar och annat trams som gör att din blick dras dit, avbryter ditt fokus och stjäl ytterligare 20 minuter av din tid. Google, Facebook och Instagram tjänar pengar genom att sälja din uppmärksamhet till annonsörer, och de har 10 000-tals ingenjörer som jobbar varje dag med algoritmer som gör att du använder din uppmärksamhet till att använda deras tjänst. Det räcker att din telefon plingar till 24 gånger för att du ska förlora en hel arbetsdag. Hur löser man det? Här kommer en GULD-guide till hur du får telefon att jobba med MED dig och inte MOT dig. Det är lååååååååång text, men kommer göra ditt liv MYCKET bättre.

Meditera mera!

Om du inte har mediterat eller jobbat med mindfulness – testa och se om det funkar för dig. Det finns appar som Calm eller Headspace som kan hjälpa dig att få en försmak på om det kan hjälpa till att lugna, samla dina tankar och ha lättare att prioritera. När allting snurrar som snabbast har vi människor en tendens att tro att allting är ungefär lika viktigt, vilket aldrig är sant. Däremot är Pareto’s Law nästan alltid sann: att det är 20% av ditt jobb som leder till 80% av resultaten. Fokusera på de 20 procenten helt enkelt.

Tomater kan hjälpa till

Har du hört talas om Pomodoro-metoden? Det är en ganska enkel metod: jobba i 25 minuter och pausa i 5 minuter. Sedan försöka upprepa det så många gånger det går. För att det ska fungera måste du stänga av alla distraktioner (mail, notiferingar mm) under dina 25-minuters-pass, och under din paus får du inte använda en skärm. Upprepa tills du är klar med det du ska göra.

Så, det var mina fem bästa tips för att bli bättre på jobbet. Fungerar inte det, så kanske du måste bara få ett stort utbrott nästa gång du blir störd på kontoret – rädsla kan också vara effektivt 🙂

Och när du verkligen behöver lämna kontoret för att få något gjort, så kan något av våra 60 mötesrum vara en plats att stänga in sig – och lämna telefonen utanför?

//Lisa

More Community News

Call us +46 8 522 232 00 Mailinfo@helio.se