En föreläsning av författarna till det mest genomlysande porträttet av Sveriges största bolagsexport sedan Ikea och H&M.
Learn@Lunch är vår föreläsningsserie framtaget för att stimulera och inspirera ditt huvud samtidigt som vi mättar din mage. Då alla har tid för en lunch smäller vi två flugor i en smäll och presenterar relevanta och aktuella ämnen och frågor, bjuder på lunch – och lär oss något nytt varje gång.
Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud berättar om hur Spotify blev störst, när lådbilen nästan körde av vägen och om lärdomar för den som bygger sitt eget bolag.
En varm kväll i juli 2011 firar en upprymd Daniel Ek, Spotifys unga vd, sin lansering i USA med en fest i Silicon Valleys dyraste villa. Vägen hit har kantats av mystiska förseningar. En bit bort ligger det enkla tegelhus som tillhör Steve Jobs, mannen som har försökt förhindra detta ögonblick från att någonsin ske.
Apples grundare använder musiken i sina iPods och iPhones som ett vapen i ett “heligt krig” mot Google och dess Android-telefoner. Men nu har en ny utmanare intagit världens största musikmarknad. Svenskarna struntar i downloads och erbjuder istället all musik, streamad och gratis.
Men om Daniel Ek trodde att striden var vunnen denna sommarkväll skulle han snart inse att kriget knappt hade börjat.
Spotify inifrån tar sig bakom kulisserna och skildrar hur några svenskar satsar allt på en stor idé. Med starka övertygelser, oöverträffad viljestyrka och stora drömmar lyckas de rubba världens största teknikbolag.
Författarna är journalister på Dagens industri och Di Digital. De hörs även i Digitalpodden. Jonas Leijonhufvud, född 1974, har tidigare jobbat på SvD Näringsliv och Dagens Nyheter. Sven Carlsson, född 1986, har en bakgrund på SvD Näringsliv och nyhetsbyrån AFP.
Som alltid bjuder vi på en riktigt smarrig lunch undertiden du inspireras – OSA senast den 9:e Oktober genom att KLICKA HÄR eller maila vår Head Curator där du också gärna får tipsa om framtida talare martin.tallvid@helio.se
Fotograf: Fredrik Hjerling