När Johan Crona var liten var hans största intressen dataspel och sport, drömmen var att bli fotbollscoach för Liverpool. Nu sitter han sedan över ett år som medlem hos oss på Helio GT30 med det egna företaget Cloud Capital där han sysslar med lagsport, i en annan bemärkelse. Vi tog ett långt samtal med Johan för att bena ut vad exakt det är han pysslar med och för att reda ut begreppet SaaS.
Hej Johan! Vad skulle du säga är de största fördelarna med att sitta i ett coworking-community?
Kombinationen av att ha en landningsplats som känns som hemma, stor flexibilitet där det finns bra service, faciliteter och front desk. Inte minst energin från de andra medlemmarna. För mig som jobbar stor del ensam så är det väldigt värdefullt att slå sig ner i någon av loungerna på GT30 och bli inspirerad av energin! Det hjälper mig att hålla mig fokuserad och kunna leverera på dagarna.
Du arbetar med SaaS, eller “Software As A Service”. För dom som aldrig hört talas om begreppet, kan du berätta vad det är?
Det fungerar som en affärsmodell vilken innebär att man säljer mjukvaror business to business, som en företagstjänst från företag till företag. Modellen innebär att man säljer en tjänst till tusentals kunder men att dom använder samma mjukvara istället för att det installeras olika mjukvara, på olika servrar. Det säljs som ett abonnemang vilket gör att man som leverantör får ett väldigt trevligt återkommande kassaflöde från kunderna då de köper ofta mjukvaran på månads eller årsbasis och förlänger abonnemanget över tid.
Nämn några välkända SaaS-tjänster och berätta för oss vilken tjänst som är smartast eller varit mest revolutionerande i dina ögon?
Slack, Dropbox och Salesforce är bra exempel. Smartaste, mest revolutionerande tjänsten på senare tid skulle jag nog säga är just Slack. De har lyckats bygga en produkt som är extremt enkel att komma igång med och som väldigt snabbt får väldigt stor spridning inom företagen där man upplever stort värde att effektivisera sin kommunikation, och få bort mycket mail ur inkorgar. Dom växer fruktansvärt fort!
Du driver sedan 2017 företaget Cloud Captital som riktat in sig på så kallad expansionsfinansiering genom lån och aktieägarkapital till SaaS-bolag. När, hur och var blev du först fascinerad av SaaS-världen?
Jag fick först upp ögonen för det när jag jobbade på Almi Invest där jag var investeringsanvarig sedan 2010. De första bolagen jag investerade i var faktiskt mjukvarubolag som sålde företagstjänster, det ena inom media och journalistik och det andra inom sjukvård – dom hade båda SaaS som affärsmodell. Som investerare fascinerade det mig att ha en hög förutsägbarhet i vad som skulle komma framåt när det gällde intäkter.
Det sägs att du startade Cloud Capital när du såg en möjlighet på marknaden i form av en pusselbit som saknades, vilken var pusselbiten?
Dessa bolag behöver alltid ha mycket finansiering när de ska växa. Den de enda finansieringskällorna som fanns på marknaden då var riskkapital och det passar inte så bra i alla situationer, det ett är ganska knöligt instrument att jobba med. Att göra aktieemission, få in delägare, hantera olika viljor är inte optimalt. Man kan inte göra hur mycket nyemissioner som helst i ett bolag, det skapar ofta mycket spänningar och problem. Samtidigt såg jag att bankerna inte håller på med lån till den här typen av bolag, dom tycker de är för små och har för hög risk. Jag som haft förmånen att lära mig om SaaS-modellen tyckte att de här bolagen faktiskt är säkra att låna ut till just eftersom de har ett löpande, förutsägbart kassaflöde.
Det saknades en bank som kunde hjälpa SaaS-entreprenörer att låna pengar istället för att behöva använda riskkapital som finansiering. Att ha en bank innebär att man kan låna mer utan att behöva bry sig om att ta in fler delägare och bli utspädd som entreprenör. Vi drog igång Cloud Capital för att adressera det hålet på marknaden!
Du har tidigare talat om hur enormt viktigt det är med en etablerad företagskultur i kombination med ett riktigt bra team. Genom vilka metoder anser du man kan bygga en optimal företagskultur?
Steg ett är att man som ledningsperson bestämmer sig för att man faktiskt ska ha en kultur överhuvudtaget och bestämmer sig för vad det ska innehålla. Vilka beteenden, aktiviteter och mål som lirar med den här kulturen. Sen jobbar man systematiskt för att stärka den företagskultur som man bestämt sig för. Det kan hända genom incitament, att man befordrar personer som har rätt beteenden eller man premierar de som är kulturbärare. Man bygger ihop en gemensam syn.
En bra kultur gör att människor kan och vågar fatta beslut själva utan att fråga chefen. De vågar ta initiativ, vara ärliga och transparent när något är jobbigt eller går en emot och att man på det sättet får en mer robust organisation istället för att det blir hierarkiskt. Då kan företaget kan komma fram med nya initiativ, snabbare produktlösningar och det skapas en inneboende handlingskraftighet i organisationen utan att det krävs massa chefer närvarande som piskar.
Du har även lyft frågan att många bolag startar i fel ände och fokuserar på att samla ett så stort riskkapital som möjligt, men att de ofta sumpar kapitalet då det inte finns klara modeller inom bolaget. Vad skulle du säga är de viktigaste faktorerna när man planerar och applicerar framgångsrika och långsiktigt hållbara modeller?
Entreprenörer är lockade av en storslagen idé, man vill förändra världen och man vill skapa ett stort bolag men man springer ofta för fort. Det tar tid att bygga ett bra bolag som levererar med bra produktutveckling, marknadsföring, sälj, kundvård, adaptering av företagskultur osv. Jag har sett det så många gånger. Det är farligt att få för mycket pengar, för tidigt. Det bränns mycket pengar på grejer som inte skapar så mycket värden, snarare tvärtom. Det skapas massa brus, massa förväntningar, människor som är anställda i oklara roller. Då läggs det sen massa tid och energi på att backa ur detta. Man har inte satt sin modell för hur företaget ska orka växa fort.
Har man istället lite pengar så blir man extremt fokuserad på vad som är viktigt att sätta som mål. Är man ett litet team är man extremt begränsade i vad man kan göra men det skapar också en stor fokusering på vad som är viktigt. Så fokuserar man på det. De viktigaste faktorerna för att applicera hållbara modeller är att hitta sin modell, och känna sig trygg att den här modellen klarar av att ta emot kapitalet och gör så att kapitalet omvandlas till värde i någon mening.
Nyligen startade du även SaaS-podden där du varje avsnitt träffar nyckelpersoner bakom svenska SaaS-bolag. Vad är ambitionen med podden?
Det saknas en svensk SaaS-podd! Det finns oerhört många duktiga svenska entreprenörer och experter i SaaS-bolag som jag tycker förtjänas att lyftas fram. Dom sitter typiskt sett på väldigt mycket detaljkunskap. Så ambitionen är att sprida den här informationen i detta lilla SaaS-community så att alla kan ta lärdom av deras insikter.
Tidigare gäster har varit bland andra Joel Kall från Loop54 och nu senast Johanna Aronsson från Mentimeter. Vem gästar nästa avsnitt?
Näst upp är Emma Sjölander från Kundo som ligger uppe nu! Vi pratar klassisk säljskola som jag tror kommer uppskattas mycket.
Om du fick välja vem som helst i världen, vem är drömgästen till SaaS-podden?
Drömgästen måste ju vara Marc Benioff som grundade Salesforce. Det hade varit riktigt ballt!
Hur ser framtiden ut för SaaS-företag?
En ljus framtid! Det finns mycket kvar på den här transformationen som handlar om digitalisering. Organisationer, myndigheter och företag förväntar sig vassa digitala upplevelser och man vill köpa in spetssystem för olika ändamål. Som hos er här på Helio! Man har Intercom för att prata med medlemmarna, man har en app för att boka mötesrum osv. Det där kommer bara fortsätta. Men vi stöter dagligen på bolag som ännu inte är digitaliserade. Men det är en konkurrentutsatt bransch, det gäller att man är hypervass, har en riktigt bra produkt, att man tänkt ut sitt erbjudande, att det är enkelt att komma igång, bra pris och bra kundsupport. Det ställer höga krav på att vara ett SaaS-bolag, även efter uppstart.
För bolag som letar investerare, vilka är kraven för att kunna söka hjälp av dig och Cloud Capital?
För att söka vårt engagemang letar vi bolag som typiskt sett redan har tio miljoner i omsättning men som behöver både kapital och kunskap för att kunna skala upp till nästa nivå. Först till femtio och sedan till hundra miljoner. I den fasen har vi mycket erfarenhet och kan hjälpa till med mycket råd och dåd för att företaget ska kunna undvika de största dikeskörningarna.
Avslutningvis Johan, hur spenderade du din sommar?
Med min fru och son! Vi har varit på Gotland och västkusten ett par veckor. Resterande tid har vi tillbringat med att hemma-semestra i Stockholm. En traditionell svensk sommar!
Tack Johan! Vi hoppas att solen fortsätter att skina lika mycket på dig som på dina blomstrande SaaS-bolag.
Vill ni läsa mer om Johan Crona och SaaS-världen kan ni kika in HÄR. Vill ni istället lyssna till något matnyttigt påväg till jobbet? Då hittar ni samtliga avsnitt av SaaS-podden HÄR.
Följ Helio på Instagram via @wearehelio.