Fredrik Ekström på Above The Clouds bjuder på en djupdykning i den svenska ”hållbarhetskonsumenten” där ny typ av hållbarhets-statussymboler väcker hopp men även framkallar ångest. Den väcker attraktion men även en rädsla för att bli dömd av sina vänner om man gör fel.
Dessa paradoxer som till stor del drivs på av varumärkens hållbarhetskommunikation skapar både möjligheter för varumärken men kräver även ett stort ansvar då konsumenten efterfrågar ett nytt språk i kommunikationen.
THE NXT Sustainable Consumer Report 2022 är en kvantitativ och kvalitativ studie kring svenska konsumentens inställning till hållbarhet, kommunikation och värderingar. Den lyfter fram dolda områden där varumärken kan glänsa och genom modellen ”The sustainable consumer readiness curve” fördjupar den sig även i tre konsumentprofiler vi borde prata med nu, eftersom 8 av 10 svenskar faktiskt identifierar sig som en ”hållbar konsument”, samt hur man pratar med dem för att få resultat.
Anmälan sker i medlemsappen under event!