Intervju med: Sofia Talborn Björkvi
Gör: Ansvarig Verksamhetsutveckling och Kommunikation för Framtidsfrön
Var: GT30 Grev Ture
Sedan: Februari 2017
Runt om i landet sår den ideella organisationen små frön till framtidens arbetsmarknad. Sofia Talborn Björkvi sitter i Stockholm men har bland annat sina kollegor i Linköping, Göteborg och Karlstad. Vi tog morgonens första kaffe med henne och pratade om dagens undervisningsmetoder och hur framtidens lärande kommer att se ut.
Berätta lite om Framtidsfrön! Vilka är ni?
– Framtidsfrön har funnits sedan 2002 och runt om i Sverige arbetar vi för att utveckla arbetet med entreprenörskap i skolan. Vi vill få skolan att lyfta fram den drivkraft, nyfikenhet och kreativitet som i grunden finns hos alla barn. Samtidigt kan vi fungera som en brygga mellan skolan och omvärlden. Vi arbetar i hela landet på uppdrag av Skolverket.
Ni beskriver att ni arbetar med ett ”Entreprenöriellt förhållningssätt”. Det är inte helt lätt att uttala. Vad betyder det egentligen?
– ”Entreprenöriellt” är ett ord som rymmer mycket, och i början kan det nästan kännas stort och skrämmande. Men det är den inställningen som vi vill förändra. Entreprenörskap handlar inte bara om att starta företag, utan om förmågan att tänka fritt, vara kreativ, ta chanser men också att ta risker. Att våga misslyckas. Det är egenskaper som sitter i benmärgen hos en entreprenör, men som också behövs som anställd i ett företag.
Är det alltid lätt att få lärare och elever att ändra förhållningssättet till undervisningen?
– Nja, ibland kan tröskeln vara hög för att förändra en skolas invanda sätt att arbeta på. Men trots det upptäcker de flesta att vinsterna är många. Man ser ofta en tydlig effekt på elevernas studieresultat, deras arbetsglädje och inställningen när det kommer till olika ämnen.
På er hemsida står det att ”elever ska kunna känna att innehållet i skolan har med deras verklighet och kontext att göra.” Varför tror du att det är så viktigt?
– Om man kan koppla sitt lärande till verkligheten så ökar både motivationen och kreativiteten. Dels handlar det om att upptäcka vad man tycker är kul och vad man är bra på, och dels hur man skulle kunna använda sig av det. Om man kan hitta ett sätt för ungdomar att lära som är lustfyllt så har man vunnit mycket.
Vad arbetar ni på just nu?
– Ett superspännande projekt där vi vill tillgängliggöra virtuella företagsbesök för elever runt om i landet med hjälp av 360-tourer. Ett sånt exempel ligger uppe på hemsidan nu, där man kan navigera sig runt genom en restaurang, höra intervjuer med anställda och klicka på interaktiva punkter för att lära sig mer om verksamheten. Syftet är att ge elever en bred bild av olika yrken och kompetenser för att de ska kunna göra kloka val för framtiden.
Kul! Hur fick ni den idén?
– Den fick vi faktiskt av att sitta här på Helio! Vi satt och pratade, och plötsligt kom vi på att vi skulle vilja visa upp hur det dagliga arbetet på en restaurang ser ut. Vi sprang ner till restaurangen Penny & Bill här nere och frågade om det var ok att vi filmade och såg oss runt. Det var det!
Vad är det som gör att coworking funkar för just er?
– Allt blir så mycket lättare att när man bara kan ses i korridoren, heja på varandra och ta en kaffe. Det är en helt annan tröskel än att behöva ringa upp en potentiell samarbetspartner, boka ett möte och ta formella beslut.
Om du vill veta mer om våra olika medlemskap kan du klicka här – och läsa mer om Helio på Grev Turegatan här.