Sedan förra hösten kan vi stoltsera med att vi har en expert i retorik som medlem, Sofia Kacim. Hon jobbar som kommunikationskonsult, coach och retoriktränare. Sofia är även medgrundare av HER Global Network, en expert på millennials, före detta huvudcoach för talare inom TedXStockholm och är en av Veckans Affärers Supertalanger. Sofias ansikte syns på många ställen tack vare hennes öppna person, de föreläsningar hon hållit på Helio och mycket aktivitet på sociala medier – men vi tänkte ställa henne mot väggen och se vem hon egentligen är!
Ge oss en hisspitch på Sofia Kacim – vilka är dina bästa egenskaper?
Svår fråga! Jag är en kicksökande optimistisk människa som gärna testar saker, jag är orädd och ser gärna möjligheter i absolut allt. Resultatet av det är att jag gör en miljard grejer om dagen.
Finns det en baksida att vara positiv till allt?
Baksidan är att jag blir helt utmattad emellanåt. Det är min största svaghet också, att jag blir socialt dränerad av att säga ja till så mycket.
Ge oss en hisspitch i vad HER Global Network är?
Ett globalt nätverk för kvinnor som hjälper varandra framåt. Ett community där vi håller intima samtal om aktuella frågor. Allt startade här i Stockholm för fem år sedan då jag och Alexandra Avli grundade nätverket, nu finns vi i tjugo städer. Ett positivt kvinnligt forum helt enkelt!
Alexandra Avli har tidigare berättat att hon blev mobbad av sina kvinnliga kollegor när hon jobbade på EU-parlamentet i Bryssel. Har du erfarenhet av något liknande som sporrade dig till att starta nätverket?
Nej inget liknande, men där möttes våra viljor att starta något som skulle förändra det. Jag arbetade själv inom partipolitik och kände inte att jag hade någon att vända mig till. Ruter dam fanns och några andra liknande organisationer, men allt kändes så mossigt. Vi ville starta ett nätverk med en tydlig vision, möjligheten att hjälpa varandra. För fem år sedan fanns ingen tillhörighet eller naturlig plattform där kvinnor i min ålder kunde ingå. Det här var en tid då det var en skymf att vara feminist, folk var förbannade bara FI var på tapeten. Idag är det stor skillnad och vi har kommit en lång väg.
Ert motto är att kvinnor, likt superhjältar, ska välja att hedra varandra med samarbete istället för konkurrens. Ge exempel på vilka sätt ni motiverar till det?
Genom samtalen vi har där ambitionen är att klä av kvinnor dessa extra-mantlar man bär med in i alla sammanhang man ska prestera i. När jag föreläser om retorik hör jag ofta hur kvinnor säger att man ska vara på ett speciellt sätt, stå på ett annat och uttrycka sig på ett tredje. Vi blir inboxade i mallar som egentligen tillhör den manliga normen. Vi måste gå tillbaka till hur vi är som personer, utan dessa lager och mallar. Vår personlighet ska vara det primära utan att känna krav på att addera andra element för att vara på ett specifikt sätt. Man ska kunna få vara en kvinna i blommig klänning som håller i ett styrelsemöte, om man vill.
Ge exempel på ämnen ni behandlar under dessa samtal?
Allt ifrån hur man bygger bolag i mansdominerade branscher till att hitta en inre styrka i sig själv och upprätthålla en balans i livet. Allt vi är intresserade av blir till ett samtalsämne. Vi pratar med kvinnor som har spännande karriärer eller går igenom svåra situationer i livet, och ser hur vi kan lära av allt det. Återigen, att se möjligheter istället för problem – och det gör vi tillsammans.
Hur blir man en del av ert nätverk?
Man fyller i en ansökan på vår hemsida och väntar på att vår underbara community manager ska återkomma! Vi är väldigt noga med vilka som är med. Det är en intim stämning och vi lägger stor vikt i att alla ska känna sig trygga och kunna vara sig själva. Vi lägger också stor vikt i hur mycket varje person kan bidra till gruppen så att vi tillsammans hjälper varandra framåt. Det är inte ett karriärnätverk utan vi bildar samhörighet kring personliga berättelser.
Du jobbar även som kommunikationskonsult och coachar stora profiler inom både näringsliv och politik. Vad är de vanligaste problemområden folk du coachar behöver hjälp med?
Att sätta ord på sina tankar. Många kan berätta om deras tankar men så fort man ska presentera dem så brukar det bli svårt. Det är ett stort glapp däremellan med många hinder, ofta är det nervositet som spelar stor del i det hela samt icke-förmågan att strukturera rätt. Utöver det så är det väldigt olika från person till person, man önskar ibland att man kunde ge samma tips och råd men det är väldigt individuellt vad man behöver coachas i.
Vinner du i alla bråk på hemmaplan?
Haha gud nej! Min sambo måste ha varit en sjuhelsikes retoriker i hans förra liv, han är omöjlig. Han är också kommunikatör idag, så det blir minst sagt långa diskussioner när vi väl är igång.
Under en av dina föreläsningar på Helio GT30 pratade du om Millennials och Generation Y. Vad skulle du säga är de starkaste karaktärsdragen hos någon ur denna generation?
Dom är väldigt syftesdrivna. De drivs av att vilja jobba med saker och på bolag där inte pengar är i fokus. Dom vill arbeta med meningsfulla uppgifter och i någon mån förändra världen genom hållbara och sociala lösningar. De lägger också stor vikt i att hålla en balans mellan jobb och fritid och i allt större utsträckning värderar man fritid och frihet, högre än lön.
Du sitter också i juryn i UR:s program Retorikmatchen! Berätta om den erfarenheten och vad programmet går ut på?
Det är det finaste uppdraget jag någonsin blivit tillfrågad! Jag är så tacksam för det och enormt impad av den kraft som finns hos dessa unga människor. Dom är makalöst bra! Det är femteklassare som söker in och tävlar i att hålla olika typer av tal framför oss i juryn, det kan vara allt från argumenterande tal till hyllningstal. Utbildningsprogrammet visar tydligt att om man ger unga verktyg tidigt kan de bygga en självkänsla att sätta ord på vad dom vill. UR har fått jättelite uppmärksamhet för det här, in och kolla och heja! Vi håller just nu på att spela in nästa säsong.
Vad är skillnaden med att arbeta med barn och med vuxna inom ämnet retorik?
Vuxna tänker att de har så mycket att förlora, en bild av de själva som som de byggt upp som de vill att andra ska se. Barn bara är. Dom tänker tydligt “hur får jag ut budskapet”, samlar fakta och så utför de uppgiften på ett tydligt sätt, mer genuint.
Vad tycker du är fördelarna med att sitta på ytterligare ett typ av nätverk, i form av ett coworking-community?
Trots att jag gillar att vara ensam så uppskattar jag verkligen också att vara i ett sammanhang. Nu har jag en plats att gå till med återkommande människor runt omkring mig. Jag har fått kollegor! Det är fint att ha en Robin som alltid ropar hej, Emmy som frågar hur helgen har varit eller Martin som frågar hur dagens föreläsning gick. Dom som jobbar på Helio gör det så jäkla gott!
HER Global Network har filialer i New York, Paris, Berlin, Hong Kong, Köpenhamn, Barcelona och Los Angeles, Miami, Nice med fler. När tar ni över världen?
Vi håller på. Fler och fler städer byggs på hela tiden och det är så himla härligt, men det får ta den tid det tar. Som med allt annat så tycker jag att man inte ska stressa på när man expanderar, eller gör någonting överhuvudtaget för den delen. Jag tror på att man bygger saker och ting långsamt och hållbart.
Tack Sofia, vi kommer fortsätta att heja vidare på dig – både på plats, i ditt engagemang i HER och under Retorikmatchen!
Är du nyfiken på att läsa mer eller ansluta dig till HER Global Network klicka här. Vill du se vad du har missat i Retorikmatchen kan du se gamla avsnitt här, i väntan på den nya säsongen! Följ Sofia på Instagram via @sofiakacim, HER via @her.europe och Helio via @wearehelio!