I ett konferensrum med utsikt över Slussens byggkranar sitter två personer som brinner för att förändra hur Stockholmare tänker på kontoret: Patrik Åström och Eric Spongberg. Vår VD Patrik som du oftast ser med sin Jack Russel-terrier Gemma nosandes bakhasorna tycker att bergen runt Deia på Mallorca är hemma på jorden. Att besöka hotell är både en favorithobby och en bransch där Patrik spenderat större delen av sin långa karriär.
Vår andra grundare Eric är kommersiell chef på Helio och ansvarar för produktutveckling, försäljning och etablering. Fråga gärna Eric om alla former av sport och natur i kombination: skidåkning i berg och spår, långfärdsskridsko i på gungande isar, surfski på stormigt hav och mountainbike i Åre (eller senaste favoritkrogen!) så kommer du bli stående en stund.
Fröet såddes i schweiziska Alperna
Historien om Helio började i en klosterby högt uppe i de schweiziska bergen med rykte om sig att ha de största snöfallen i Alperna. Eric och hans skidvänner hade gjort verklighet av en dröm några år tidigare och startat ett hotell i Engelberg. Planen var lika enkel som naiv: att driva ett skidhotell för sanna bergsnördar (som de själva) som brinner för stora berg och djup snö. Under namnet Ski Lodge Engelberg växte verksamheten och drog till sig skidåkare från hela världen som hörde ryktet om den lilla byn med de enorma offpiståken.
En av de återkommande gästerna var Patrik – vid den tiden en hotellveteran som hade gjort karriär på några av Europas stora hotellkedjor och även han en inbiten skidåkare. Några år efter att Eric och Patrik lärt känna varandra i Engelberg (genom att Patrik hade en hel del konstruktiva tips om hotelldrift), blev också han en del av gänget bakom Ski Lodge Engelberg. Hotellet hade lyckats bli den mötesplats som var målet, men med Patrik i styrelsen blev det också ordning bakom kulisserna.
Det var i liften under de skiddagarna i Engelberg som idén om deras nästa gemensamma projekt, Helio, började ta form.
“Hotell och restauranger lever på sina gästupplevelser – men kontor kommer fortfarande undan med att vara likriktade och trista. Varför måste det vara så?”

Skiftet från “måste till kontoret” till “vill till kontoret”
Patrik hade länge sett hur traditionella kontor fick människor att tappa glädjen när de steg in. “Vid den tiden var många kontorslandskap en tröstlös syn av grå matta, vita laminatmöbler och kall LED-belysning. En miljö som få blev inspirerade av – men i praktiken hade de flesta inget annat val än att infinna sig där om de ville behålla jobbet”, konstaterar han.
Eric fyller på: “Men med uppkomsten av större andel frilansare, konkurrens om talang och egenanställda så var kontoret plötsligt en plats där andra saker blev viktiga – till exempel frågan “vill jag faktiskt vara på det här kontoret?” och “kommer jag att kunna anställa de bästa människorna med det här kontoret?” eller “hela mitt team sitter i Amsterdam, men jag vill ändå ha ett sammanhang på dagarna””
Det som började som ett snack i en stollift, ledde till grundandet av Helio 2017. Tanken var att ta det bästa från Ski Lodge Engelberg – det genuina, kulturen och mötesplatsen – och Patriks långa erfarenhet från hotell och se vad som hände om man gjorde kontor av det.

Medlemmarna gör Helio
I dag har Helio utvecklats till åtta kontor och coworking spaces i Stockholm med tusentals medlemmar som jobbar med allt från bilar till bredband, kombucha till AI-agenter, SaaS-tjänster och ängelinvesteringar. Och tusen saker till. Det är just den kurerade mixen av spännande bolag som gör Helio till plats att bygga nätverk och lära dig något du inte hade stött på eller gjort på ett vanligt kontor.
Eric och Patrik beskriver det som en kombination av kultur, kunskap och community. “Det spelar ingen roll hur snygg inredningen är om det inte våra medlemmar känner sig på riktigt hemma på Helio. Vi är riktiga nördar när det kommer till hospitality och hela personalen tränar tillsammans flera gånger om året på hur vi sätter Helio-kulturen med medlemmarna” säger Eric.

Framtiden: Våga testa
Efter en period av expansion gör Helio för första gången sedan 2020 en paus i tillväxtresan. “Vi har nu genomfört den plan vi satte under pandemin,” säger Patrik “Men vi ska fortsätta utvecklas i hög fart, bara på andra områden än att bygga nya ställen.”
Medlemmarna vittnar om att Community Managers och Site Managers är nyckeln till den stämning som Helio genomsyras av. “Jag är stolt över vårt team, och hur de jobbar varje dag för att skapa den unika platsen som är Helio” förklarar Patrik. “Ett av våra främsta värdeord är just “våga testa.” Förvänta dig därför inte att vi ligger lågt någon längre tid – nya idéer lär dyka upp även i år.”

Helio har bara börjat sin resa
När vi frågar Eric om hans stoltaste ögonblick, skrattar han till och säger: “Att så mycket av det vi snackade om i liften för många år sedan faktiskt blivit verklighet. Helio har blivit en levande plats där spännande bolag växer, där människor hittar samarbeten, sin första kund eller investerare – och ibland till och med vänner för livet. När coworking fungerar som bäst är det som magi.”
Patrik fyller i: “Det känns som vi bara har börjat. Vi utvecklas varje dag, och de bästa idéerna kommer alltid från våra medlemmar. Som vår nya studio för foto, video, streaming och podd-inspelning – en medlem ställde frågan, och nu blir det (snart) verklighet. Men det är bara en av många idéer – vi har fortfarande tusen saker vi vill testa och bli bättre på. Vad kontoret faktiskt kommer att vara i framtiden – det vet ingen än. Och just därför är det extra spännande.”
Snabba fakta:
Eric Spongberg, Kommersiell Chef
Bor: Nacka (nära mountainbike-lederna)
Favoritkundupplevelse: Att åka Galtiberg i Engelberg, ett av alpernas största åk som börjar på 3000 meter och glaciär, och slutar på en golfbana 2000 höjdmeter senare.
Patrik Åström, VD
Bor: Stockholm
Favoritkundupplevelse: En helt underbar kväll på restaurang Arzak i San Sebastian. Började med champagne och slutade med kramkalas med pappa Juan Mari och hans dotter Elena i köket.